Jak učit děti anglicky

Jak učit děti anglicky

Asi není potřeba psát o tom, proč je znalost angličtiny v této době téměř nevyhnutelná. Mnoho rodičů přemýšlí, kdy a jak by jejich děti měly s výukou angličtiny začít. Jestli doma, v kurzu, ve školce, nebo to stačí až ve škole?

Kdy s dětmi začít?

Mnoho studií dokazuje, že dítě během svých prvních tří let života získává nejvíce dovedností. A právě v tomto období probíhá u dítěte doslova boom v řečové oblasti.

Již ve dvou letech jsou děti schopné rozlišit cizí jazyk od mateřského, a proto je toto nejvhodnější období s cizím jazykem začít. Tento boom s postupným slábnutím trvá do zhruba 6 let. Je to období, kdy dítě nasává vše kolem sebe jako houba, přijímá nové věci rychle, přirozeně a bez obav. Učí se metodou pokus-omyl. Lehce se nadchne pro novou věc a když zjistí, že ho určitá aktivita baví, jde do ní naplno a přijímá ji se vším všudy.

Proto, když se rozhodnete pro učení malých dětí, ať vlastních nebo cizích – v kurzech angličtiny, je potřeba dodržovat několik zásad.

Co potřebuji pro výuku dětí?

V první řadě je to ovládání angličtiny na velmi dobré úrovni. Není to jen o certifikátu, ale hlavně o tom, abyste byli schopni mluvit anglicky po celou dobu „lekce“ a abyste byli schopni pohotově popsat i neplánovanou událost.

V podstatě jde o navození pocitu „anglického“ prostředí. Rovněž potřebujete mít respektující, ale ne benevolentní, přístup k dětem.

Metodika a plán jsou nezbytné. Velkou výhodou je mít již hotovou metodiku se zásobárnou aktivit. Můžete buď zakoupit fanšízu anebo absolvovat kurz pro učitele, ve kterém se naučíte nejen hry, ale i specifika a přístup k dětem, sestavení plánu, systém práce s různými pomůckami apod. Anebo můžete pátrat na internetu a vymýšlet sami. To už záleží na Vás.

Pro pořádání kurzů angličtiny pro děti potřebujete příjemný a bezpečný prostor se zázemím. Stačí místnost, skromně zařízená základním nábytkem a kobercem. Děti si rády hrají na zemi, což má nepochybně i další pozitiva.

Na pomůcky je dobré mít v učebně nějakou tu skříňku, nebo poličku. Tam pohodlně umístíte barevné balónky, box se zvířátky a dalšími předměty, obrázkové karty, výtvarné potřeby a podobně. Je dobré, aby děti na některé pomůcky dosáhly.

Jak by měla lekce vypadat?

Pro udržení pozornosti je u dětí potřeba střídat různé aktivity. Děti mají rády písničky, básničky s pohybem, klidové činnosti, jako kreslení, stříhání, lepení. Určitě do programu patří hry se zvířátky a jinými předměty z běžného života, hry s obrázkovými kartami apod. Důležité je, aby lekce angličtiny měla také nějaké své rituály, které dětem jasně signalizují například začátek a konec hodiny.

Jak často učit děti anglicky?

Samozřejmě, že čím častěji, tím lépe. Ale pozor na přílišný tlak, berte to na pohodu. Koneckonců, dítě si samo řekne, když ho něco přestane bavit.

Každé dítě (ale i dospělý) potřebuje řád. Ten je v kurzech zajištěný určitým dnem a časem.
Kurzy angličtiny pro takto malé děti jsou pro seznámení s cizím jazykem dostačující 1krát týdně v délce 45 minut. Pokud děti dostávají nějaké audio materiály, tak je doma používejte, nebo poslech podpořte doporučenými audio, nebo video záznamy.

Pokud chcete učit své dítko doma, zvolte si den, denní dobu, místo, přibližný časový rozsah a „výuku“ řešte běžnými činnostmi. Nám se osvědčily ranní rituály, od vstávání až po odchod do školky.

Pravidelnost je v učení velmi důležitá, proto ji dodržujte.

Co rodiče, kteří anglicky moc dobře neumí?

Zde bych volila kurz, který obsahuje výše zmíněné zásady. Se zápisy do kurzů většinou probíhají ukázkové hodiny zdarma, proto doporučuji je využít.

Doma dětem můžete pouštět již zmíněné audio materiály ke kurzu, nebo krátké příběhy, písničky, básničky. Na internetu je jich spousta, ale moje nejoblíbenější jsou Barefoot books.
CD s anglickými písničkami se nám nejvíce osvědčily v autě.

Jaké výsledky mohu očekávat?

Je zde spousta faktorů, které celý proces ovlivňují. Každé dítě je v jiném věku, v trochu jiné vývojové fázi, některé je spíše pozorovatel a jiné je zase akční. Není dobré děti srovnávat.
Rozhodně neočekávejte, že dítě bude po roce schopno mluvit plynule anglicky, pokud tedy nevyrůstá v bilingvním prostředí.

Co docílit lze je to, že dítě porozumí jednoduchým povelům, bude mít základní slovní zásobu, bude schopno identifikovat jednotlivé objekty, popřípadě je pojmenovat a také rozlišit známá slova v souvislejší řeči.

Dle mého názoru je nejdůležitější to, že dítě bude vnímat melodii jazyka, vytvoří si k němu pozitivní vztah a angličtina mu nebude „cizí“.

Závěrem.

Výuka angličtiny má spoustu pozitiv. Rozvíjí nejen děti, ale i učitele a lektory, pokud tedy tuto práci berou vážně.
Říká se, že děti jsou velcí učitelé a toto tvrzení mohu potvrdit. Práce s dětmi je jedna velká interakce v rozvoji nejen kreativity, ale i celé osobnosti.
Ale to už je možná téma na další příspěvek.

Tak zase někdy nashledanou.
Mějte se prima.

iItka

 

PS: Chcete vědět o novinkách? Tak zatím přes můj FB profil

 

Sdílet

Novinky

Přihlašte se k odběru novinek.

Budete mít přehled o článcích, seminářích a nových produktech

Úspěšně jste se přihlásili k odběru novinek.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace, Zásady používání souborů cookies

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít